Træningstur med ECM

Af Niels H. Nielsen

Søndag d. 16/2-03 drog vi syv mand af sted kl. 8.20 fra stadion mod Esbjerg. Her skulle vi træne sammen med Esbjerg Cykle Motion (ECM) fra kl. 9.00 til ca. 12.30.

I Esbjerg mødtes vi med Thomas Sillesen som var kørt direkte til mødestedet ved Restaurant Parken på Spangsbjerg Kirkevej. Vi var således 8 deltagere fra Oksbøl Cykel Team (OCT), nemlig Karl Verner, Thomas, Steffen, Børge, Lars, Erik, Freddy og Niels.

I Esbjerg mødtes vi med en større flok fra ECM og vi begyndte cykelturen på den gamle cykelbane. Steffen kommenterede, at sidst han var her blev der vartet op med øl og musik. I dag stod menuen på hårdt arbejde for ham selv. Efter et par ture op og ned af cykelbanens sider kørte vi op af kælkebakken i Vognsbølparken. Her kørte vi op og ned på kryds og tværs af bakken.

På en af nedkørslerne blev jeg overrasket af nedkørslens stejlhed. Jeg greb forbremsen og var i gang med en forlæns kolbøtte, da det lykkedes mig at gribe fat i en træstamme som jeg tog en svingom med. Erik sagde det så meget akrobatisk ud !

Allerede efter ca. 15 min. kørsel fik Lars defekt og måtte opgive at fortsætte, da han havde problemer med frost i bagkransen (friløbet frøs fast).

Fra Vognsbølparken gik det videre over på modsatte side af Spangsbjerg Kirkevej, hvor vi gennemkørte nogle stier på kryds og tværs inden turen gik over på den anden side af Gl. Vardevej og ind i Dyrehaven. Her kørte vi på de gamle golfbaner og stier heromkring.

Derefter gik det ad små stier gennem skov, marker og langs vandløb ud til den store kælkebakke i Sædding. Her kom så dagens klatretur opad. Denne kælkebakke er ret lang og lige inden toppen også ret stejl. Hvis man ikke allerede havde haft pulsen oppe, så kom den i hvert fald på denne opkørsel.

Fra kælkebakken i Sædding gik det igen ad små stier fra Sædding og ud til grusvejene ind til Marbæk området. Jeg må sige, at jeg blev meget overrasket over alle de stier der er særdeles velegnet til cykling på MTB i Esbjerg. Byen er meget andet end huse og asfaltveje.

I Marbæk området blev vi trukket med rundt på alle mulige stiger og veje. Marbæk området er større end jeg lige havde forventet og giver mulighed for et meget alsidigt cykelterræn.

Især synes jeg turen langs Marbæk klippen med en flot udsigt ud over Ho bugt var fantastisk flot.

Underlaget var denne dag frosthård, og selvom vi alle var pakket godt ind, begyndte de granvoksne mænd at fryse tæerne. Det frosthårde underlag var rart at køre på så længe vi ikke skulle forcere stier som primært var beregnet for ryttere på heste. Disse stier var hullede, med mange spor, og var hårde ved vort materiel. Jeg kunne godt mistænke et par af de som var kaptajner på turen for at have aftaler med lokale cykelsmede !

Der blev gjort en del stop undervejs som også tjente som opsamling for den store flok på over 20  ryttere. Her var der tid til lige at klare væskebalancen og nogle havde også lige lidt energi med i baglommen som skulle fordærves.

Ca. kl. 11.30 begyndte vi at stikke næsen ind mod Esbjerg igen. På en af de mindre stier som var markeret med skilte som en sti for ryttere på hest punkterede Børge. Manden var af sted uden pumpe, slange og dækjern ! Heldigt for ham at Karl Verner og Freddy kunne supplere med de førnævnte vitale dele som burde være standardudstyr for en cykelrytter.

Lige inden vi nåede ud af Marbæk området punkterede også Erik. Vi har ellers haft en vintersæson med meget få punkteringer, men de plejer at komme i stimer når punkteringerne kommer. Det kom altså også til at holde stik i dag.

Da Erik havde fået ny slange og luft i bagdækket igen, gik turen videre ind gennem Sædding og lige efter Hotel Hjerting kørte vi ned på den promenade sti der går langs strandkanten mellem Hjerting og Esbjerg.

Herfra var der ca. 4-5 km ind til de 4 store berømte mænd ved Fiskerimuseet. Der blev givet frit løb, og Freddy, Steffen og Thomas stak af sted sammen med nogle Esbjerg folk. Erik kom til at ligge på mellemhånd, mens jeg valgte at sidde med i ”bussen” der ville nyde den gode udsigt på denne herlige promenade. Vi havde nu også godt fart i pedalerne, så vi havde ikke mere end 300-400 m op til de forreste.

Sædvanen tro gik der kapløb i frontgruppen og da de snedige OCT ryttere havde ladet specielt Flemming Riis trække et stort stykke, blev han snydt af OCT rytterne i de sidste par hundrede meter.

Men desværre skete der et styrt som involverede 3 ryttere heriblandt Freddy. Freddy slog hovedet i det frosthårde underlag og flækkede sin hjelm (godt han havde den på !), slog hul på de lange cykelbukser og rev sin jakke. Tilmed blev baghjulet skævt, dog ikke mere end han kunne løsne bagbremsen og køre med de sidste par km til startstedet. Om der er sket materiel skade hos de to Esbjerg ryttere der var involveret er jeg ikke helt klar over. Uheldet var eneste minus på en dejlig formiddag sammen med en masse engagerede mennesker der nød den skønne dag i naturen.

Turen blev afsluttet med en øl/vand som ECM var vært ved.

En stor tak til ECM for en fornøjelig dag som jeg, uden at skal foregribe begivenhedernes gang, tror bliver gentaget med et besøg i Oksbøl igen til efteråret. Jeg er også overbevist om, at alle ryttere fra OCT har lyst til en tur med ECM en anden gang.