Frankrig og alperne fra Italien siden 2013

OCT Alpe Tur - uge 27 2013
Af Ole Eriksen

Fredag morgen den 28/6 tog 6 OCT'ere afsted mod Frankrig. Det var Steffen, Morten, Kitte, Eigil, Ole og endelig Ejner som havde taget sin familie med. Det var noget møgvejr men vi nåede Freiburg om aftenen hvor vi mødtes med familien Kousgaard (Ejner). Her var vejret rigtig godt og stemningen fik en ekstra løft af en del rigtig gode fadøl mm.

Lørdag morgen var det møgvejr igen, og vi kørte de sidste 500 km i øsende regnvejr. Vi nåede desitinationen St. Jean om eftermiddagen - stadig i regnvejr.

Det med vejret vendte 100% for om søndagen skinnede solen fra en skyfri himmel. Steffen og Ejner startede allerede kl 7 denne dag; de havde tilmeldt sig et motionsløb på 174 km - med 4100 højdemeter! Dette klarede de i fin stil, hvor også Ole E fra Vejers var med. De andre fire, tog det lidt mere roligt og kørte 66 km i en lille rundstrækning over Col de la Croix de Fer (2067 m). Det var alpe debut for Kitte, Morten og Eigil - og stor var begrejstringen! Eigils cykel gik i stykker ligesom vi skulle køre de sidste 20 km opad. Nu var gode råd mere end velkomne, men Ole kørte hjem så hurtigt han kunne og fik fat i bil (Ejners Alfa med 150 hk…) og så var Eigil hjemme igen - dog med en ødelagt cykel. Dagen blev afsluttet med pasta party i nr 19 og 3 liter rødvin og et ukendt antal øl forsvandt hurtigt!

Mandag fik Eigil fat en lejecykel - og Alpe D'Huez blev indtaget af alle mand! Eigil havde et alvorligt væddemål - som han vandt! Det hele blev foreviget af Ole som i dagens anledning var kameramand. Ejners datter Sara havde lejet en mtb og kørte op ad Alpe D'Huez i almindelig tøj og sko! Det er vildt sejt og vidner om at æblet sjældent falder langt fra stammen! Hjemturen fra Bourg var på hele 50 km - hvoraf 30 km går alvorligt opad (Col de la Croix De Fer). Her blev Kitte, Eigil og Morten dog samlet op af dagen fejeblad (Mariann i en lynhurtig Alfa!) - da der var udsolgt og de gerne ville være hjemme inden det blev mørkt! Så dagens etape blev på 100 - 130 km. Mariann har stor forståelse for cykelrytteres basale behov og havde lavet rigtig fin mad til alle mand - alle blev mætte og var meget taknemmelige!

Etapen tirsdag bliver op til turens "tag" - her skal vi til Telegraph og Col De Galibier! Mere om det senere…

Tirsdag den 2. juli: Denne dag blev op til turens "tag" - her blev Telegraph og Col De Galibier indtaget! Vi startede lidt sent på dagen med at vi i to biler kørte ned i dalen. Vejret var rigtig fint og varmt og vi tog cyklerne af bilerne og kørte de 18 km til foden af Telegraph. Det var rigtig dejligt med lidt fart i benene og ikke så meget af det hårde tråd. Turen op til Telegraph gik fint - det er en tur på 12 km og ca 1000 højdemeter. Herefter ca 5 km lidt ned til Valloire. Her delte vi os i to grupper; Steffen, Ejner og Ole der mente de kunne køre til toppen af Col De Galibier og Kitte, Eigil og Morten som synes de lokale sandwich, kaffe mm var for fristende. Det skal siges at Galibier fra Valloire er ca 18 km lang - hvoraf de sidste 8 km er MEGET stejle og rå. De tre nåede Galibier trods lidt tunge ben! På toppen var der noget koldt og nedturen til Valloire i bare arme var en kold fornøjelse. De tre sandwich spisende cyklister kørte på tilpas fyldte maver et godt stykke op ad stigningen mod Col De Galibier, men vente om ca halvvejs. Hele gruppen fulgtes ad tilbage til bilerne - og igen var det herligt med fart i benene på fald vej! Endnu en forrygende dag i bjergene - distancerne blev på mellem 85 og 100 km. Morten var mesterkok på aftensmaden; herlig æggekage (20 æg blev brugt!) med salat, lokal ost mm.

Imorgen onsdag lover de lidt dårligt vejr - og vi har planer om en lille pause fra bakkerne. Mere om det senere…

Alperne fra Italiens siden.

Af Ann og Per Lorenzen

Hej alle OCT ryttere.
Dejligt at læse alle de flotte og malende beskrivelser af jeres Alpe togter. Sys derfor også at i skal have lidt nyt her fra Bagnolo(den Italienske side af alperne).
Vi ankom lørdag aften, så søndag blev pakke ud dag, og brugt til at normalisere sig efter en 18 timer lang biltur.
Mandag var grejet gjort klart, og vejret var fantastisk. Feriens første cykeltur gik fra Pinerollo til Sestriere i ca. 2040 m. højde. En ca. 57km lang opstigning, som stiger 3-5% indtil de sidste 5 km hvor stigningen er 8-10%. Lyder måske ikke af meget, men fuck den er laaang :-) . 116 km og vi var hjemme igen. Der sad vi så mandag og tirsdag, og læste Jeres dejlige beretninger fra de store bjerge, mens vi måtte nøjes med nogle knap så høje udfordringer.
Men nu er højde jo ikke alt, så hør lige her:

Jeg sad i aftes med Google Earth, og ledte efter en passende tur til i dag. Jeg fandt hurtigt en lille snoet vej, som gik fra Bagnolo og op til en by der hedder Montoso. Kunne godt se at højdemeterne steg hurtigt når jeg førte musen langs vejen, men tænkte, den snupper vi sgu, hvor svært kan det være :-) . Kæft vi blev klogere. Med det samme vi havde forladt grusvejen til stedet hvor vi bor, gik det opad, opvarmning er også bare noget opreklameret fis. Over 9 km steg vi til 1200 m. ingen steder var vi under 10% men flere gange over 16 %. Av av den sved. Den trak tænder ud så vi er helt tandløse nu.
Jeg havde godt luret at der var en nedkørsel på den anden side af bjerget, så den snuppede vi efter en kort "banan pause". Det har prøvet en del nedkørsler, men denne viste sig med det samme at være en direkte skræmmende nedkørsel. Den var så stejl, og belægningen så dårlig, at jeg slet ikke turde slippe bremsen. Man havde hele tiden fornemmelsen af at baghjulet lettede bare man rørte bremsen. Cyklen accelererede helt vildt hvis man gav slip. Ann var lig bleg, og meget i tvivl om, hvorvidt hun kunne klare det psykiske pres. Vi kom helt ned, men det varer nok et par dage før vi kører den tur igen. Til alle jer i Frankrig, og til jer derhjemme, fortsat rigtig god ferie.