Klubtur til Silkeborg d. 28/5 til 31/5 2004

Af Laila & Steffen Sillesen.

Pinsetur til Gudenåens camping

Fredag kl. 13. drog vi af sted mod Silkeborg, med ankomst kl. ca. 15.00. Da vi ankom, erfarede vi at Børge og Vibeke stod for nøgleudleveringen, de sad i forteltet sammen med Karl Verner (der naturligvis var cyklet det meste af vejen derop), og Jørgen og Lene samt Victor 4 år.

Hen på eftermiddagen ankom resten af flokken, Lars og Dorte som de sidste , idet de havde set nærmere på bl.a. Horsens. Efter aftensmaden gik vi alle en tur ned langs Gudenåen, og op i et anlæg hvor der var en friluftsscene Her sang alle børnene (og Kim) fødselsdagssang for Børge, der var fyldt år dagen før.

Lørdag kl. 8.30 var der samling på cykelrytterne, efter de obligatoriske foto´s , drog de af sted. Efter få km punkterede kaptajn Børge, nogle valgte at køre lidt i forvejen, da de vidste hvad der ventede forude, men de blev meget hurtigt indhentet igen (måske fordi Jørgen P. punkterede !). Ved Rørbæk sø var den første pause, hvor hele Mugge`s svigerfamilie camperede, de bød på små skarpe til de der ønskede det. Turen gik videre, og efter ca. 60 km valgte nogle at køre hjem på Campingpladsen, og de fantastiske 5 fortsatte de sidste 45 km af den i alt ca. 105 km lange rute.
Fotografering før start. Fra venstre er det : Karl Verner Nielsen, Børge Frederichsen, Mogens Kobbelgaard, Michael Niemann, Kim Mortensen, Niels H. Nielsen, Jørgen Pedersen og Thomas Sillesen. Forrest siddende fra venstre : Lars H. Jensen og Steffen Sillesen.

Om eftermiddagen kørte Helle og Laila ca. 45 km, mens resten af flokken var gået til Gudenåen, for at tage hjuldamperen Hjejlen ud til Himmelbjerget. Den var desværre optaget, så det endte med at der blev bestilt plads om bord til om søndagen. I stedet gik vi på en isbar. Det kan vel ikke komme bag på nogen at Mugge fik den største is? Børnene fik leget på legepladsen, og mændene fik vendt dagens strabadser over en øl. Om aftenen  slæbte vi som sædvanligt stole og borde sammen, til grillhygge hos Børge og Vibeke (vi grillede dog ikke på Børges grill alle sammen), og Kim havde igen hyret børnekoret til at synge fødselsdagssang , denne gang for Michael. Aftenen endte med at vi gik i protest mod alle de myg Børge havde inviteret.

Søndag : Igen samling kl. 8.30, til fælles cykeltur, denne gang i modsatte retning af gårsdagens etape, hvor højdepunkterne må siges at være Pøt mølle, som ligger ved Hammel, (vi mødte desværre ikke ”oksen BOBBY”) og Gjern bakker, men heller ikke denne dag var vi forskånet for punkteringer. Efter ca. 20 km punkterede Thomas. Og han kunne nok ikke køre videre uden at der blev skiftet dæk også, heldigvis havde Steffen et ekstra dæk med. Herefter gik turen mod Gjern feriecenter, hvor der var pause. Kort efter pausen blev Jørgen ramt af endnu en punktering, og det gav anledning til opbrud i feltet, nogle ville ikke køre så langt så de valgte at køre hjem (de havde nok set skriften på væggen med de hårde bakker der ventede forude), dog med et lille stop ved bageren i Gjern, som havde nogle gode `sild` og snegle .Til Niels "Har du penge så kan du få , men har du ingen så må du gå"; så er det jo godt andre har rigeligt af penge med. Cykelenkerne tog børnene med på en hyggelig tur i Aquapark, hvor vi fik set på alverdens forskellige fisk, samt ænder, gæs, oddere, vaskebjørne osv. Der var også en sjov legeplads med en svævebane, til stor morskab for børn og barnlige sjæle.

Så skal der f...... spises is. Mogens kunne ikke få en is der var stor nok !

Den gamle hjuldamper Hjejlen, som sejler i rutefart fra Silkeborg til Himmelbjerget. Der var gode muligheder for at leje kanoer. Ungerne nød turerne.

Om eftermiddagen tog vi alle med Hjejlen til Himmelbjerget. En dejlig tur for alle, dog havde vi kun 45 min. til rådighed inden turen gik hjem igen. Lige tid nok til at stå i kø efter en is, gæt hvem der igen fik den største is? Igen grillede vi sammen, og traditionen tro var der fødselsdagssang. Denne gang for Kim. Aftenhyggen sluttede igen da vores summende fjender dukkede op.

Mandag:  Sidste dag, som gik med at pakke og gøre rent. Vi skulle være ude af hytterne kl. 11.30. En god pinsetur, med dejligt vejr lakkede mod enden. Laila og Karl Verner besluttede at cykle hjemad, dog med den mulighed at Laila kunne blive samlet op undervejs når Steffen og børnene indhentede dem. Det skete dog først i Hodde (vi havde en del side- og medvind og god fart på cyklen). Laila besluttede at cykle det sidste stykke hjem til Oksbøl, i alt ca. 125 km.

Fællesspisning ved et laaaaaaaangt bord.

Til sidst en stor tak til Børge og Vibeke for en velorganiseret tur, specielt cykelturene var tilrettelagt til punkt og prikke, så man bare kunne cykle for Børge havde helt styr på ruterne.

Med venlig hilsen

Laila og Steffen

De to ruter vi kørte :

Lørdag : Silkeborg-Gjessø-Hjøllund-Gludsted-Ejstrupholm-Rørbæksø-Nr.Snede-Nørhoved-Vrads-Fogstrup-Salten(mulighed for at køre hjem)-Gammelry-Emborg-Ry-Laven-Svejbæk-Silkeborg. Ca. 105km. Se pdf kort over rute her.

Søndag : Silkeborg-Svejbæk-Laven-Linå-Mollerup-Sorring-Røgen-Ellerup-Gjern skicenter-Sminge(mulighed for at køre hjem)-Gjern-Horn-

Sall-Pøtmølle-Hammel-Søbygård-Gjern-Gjernbakker-Svostrup-Resenbro-Nørreskovbakke-Silkeborg. Ca. 105km. Se pdf kort over rute her.

Oplysninger om campingpladsen finder du her.