OCT Harzen tur, maj 2013

Af Lars Ravnholt

Så lykkes det igen at få nogle OCT ryttere på veje og stier i Harzen´s bjerge.

12 friske mænd, tog afsted torsdag den 9. Maj kl 6. Fordelt med 8 på MTB og 4 på racer.

For mange var det 1. gang at Bordrup og Blåbjerg blev skiftet ud med ”Wurmberg” og ”Brocken”

For andre…  var det +10. gang at Børge Frederichsen med sin faste cykelmakker Ole indtog vejene i Harzen.

(Denne lille beretning vil primært tage udgangspunkt i MTB-turene som undertegnede var med på.)

På turen 1. Dag med start kl 14, søgte vi sydpå  til en rute der hed Ochsen-tour (B6)

Her starter vi roligt ud, men inden længe kommer de første stigninger. Det bliver tydeligt at flere pludselig  bliver klar over at 4 gange til ”toppen af punkt 100” i Bordrup ikke er en bedrift i sig selv ! J  Her bør det bemærkes at Bent Madsen bidrog til underholdningen. Så snart vi valgte en stejl sti,  gav Bent højlydt sin mening , med udtalelser som  ”det kan da ikke være meningen vi skal den vej” … ;-)

Og den livlige snakken i gruppen, på en flad del af ruten. Forstummede til en stønnen, når det gik opad…

Vejret var godt, men en byge gav os en klar fornemmelse af hvor koldt der er på nedkørsler i korte bukser og korte ærmer !

Desværre skete det som ikke må ske. På den sidste lange nedkørsel, efter cirka 3 timer i sadlen – styrtede Bent ! En meget kedelig og uheldig afslutning på en god 1. dag for os alle.  Desværre også med en tur på sygehuset , og en arm i gips.

Bent får besked om 3 dage, om amen er OK igen. Eller det bliver med uger i gips L

Turen blev på 40 kilometer og 800 højdemeter.

For de 4 på racercykel, var det også en god dag. Med Børge og Ole som de erfarne.

Morten som var spændt på om han kunne følge med. Og så Ejner de kun blev ved de andre, fordi Børge havde ruten på GPS ;-) Det lyder til at Ejner træder hårdt og længe når et går opad. J

Dag 2, tog vi 7 MTBére afsted på ”Tour Brocken” (B4)

Vejret var godt og humøret var højt.

Vi var klar til cirka 60 kilometer og tog en blød stigning op ad wurmberg.

Ikke den stejle op langs skilifterne ….

Ruten fører os blandt andet ud til en opdæmmet sø. Hvor vi krydser dæmningen og nyder en flot udsigt over området.  På denne rute er der en særlig strækning, som alle der har cyklet MTB i Harzen kender til. Nordsiden af Brocken.  En smal betonbelagt sti op mod toppen af Brocken og en stigning på 500 højdemeter (HM)  på godt 4 kiometer !!  Brian K viste sig som en habil ”rutefører” og med garanti for et vis tempo J Med udsigten til Brocken, var det derfor med en del kommentarer at Brian K førte os til bunden af dæmningen.. og kun højlydte råb om at stoppe,  gjorde vi kunne nøjes med at kravle 60-70 HM op igen, tilbage til ruten.. . !! ;-)

De 4 kilometer op, op, op er cykel-lærdom for alle som har prøvet det og ”en kamp mod sig selv” Og denne gang blev det klart for et par stykker, at man på 4 kilometer kan blive straffet hårdt,  for at lægge for hårdt ud ! Ja faktisk kan blot 1 ½  kilometer med en gnst stigning på 13% trække enhver kraft ud af benene…  For vi så det ske !   Og hvis nogen er i tvivl, så er ”pivskid klingen” i brug hele vejen op ;-)

Efter den tur op, var der brug for en god frokost !

Vi indtog derfor den nærmeste by, efter en nedkørsel på asfalt, hvor sving og fart giver vand i øjnene og smil på læben.

”Tid til frokost”…. !! ?  For Klaus betyder det en ”currywurst”

Desværre var det mere ”kagebord en pølsebord” på menu-kortet.

Og så hjælper selv den fineste lagkage ikke på Klaus !

Men det gav en masse sjove bemærkninger ved bordet J

Efter kagen skulle vi hjemad mod Braunlage. Men her skal vi lige op over Wurmberg, for at komme så langt.

På den stigning var det at Steen H , så bare en smule træt ud.. og derfor pludselig mente ”jeg tilgiver ikke at man har lokket mig med til Harzen”….

Når man efter sådan en dag med 60 km og 1600 HM er tilbage på hotellet, er der fælles hygge. Her må vi takke Børge igen og igen, for at sikre vi kan få en dåseøl. Tak for det !

3. dagen gav på MTB en tur til St. Andreasberg. 50 kilometer og ca 1300 HM.

En meget flot tur i der har en del singletracks og åbne ruter med flot udsigt over St. Andreasberg området. Ruten var her flot mærket op og nem at følge uden GPS.

I flot vejr, som vi havde, er det bestemt en rute der kan køres igen næste gang…

Alt i alt, var det en vellykket tur. Og med en god fordeling af seriøst cykling og så det sociale med én.. 2,3… fadøl og hygge om aftenen. På MTB kørte vi på 3 dage ca 150 kilometer i og omkring Braunlage og 3700 Højdemeter.

Racerne kørte langt flere kilometer…. Og Ejner kørte de 3 første dage ”ekstra ture” når Morten , Børge og Ole var retur på hotellet. Respekt for den indsats J

Med tak for en god tur og godt humør

Lars Ravnholt

n.b.

Turen søndag er ikke beskrevet, da undertegnede som planlagt kørte mod Oksbøl lørdag aften…