Indkaldelse til ryttermøde.

 

Dato : Tirsdag d. 6. marts 2012, kl. 19.00

Sted : I klubhuset på stadion.

 

 

Tema : Træning 2012

 

Kom og deltag i debatten omkring klubbens fælles træning i den kommende sæson.

Som noget nyt har cykeludvalget lavet et debatoplæg, som ligger her på hjemmesiden til gennemlæsning før mødet. Alle er velkommen til at kommentere indholdets forslag og komme med nye forslag. Kommentar og forslag skrives på forum eller sendes til sidevind@web.de

Eller endnu bedre – mød op den 6.marts til en god debat !

Udvalget stiller op med flere udfordrende forslag til trænings tider, programmer, bedre betingelser og nye tiltag for kaptajnerne, flere cykelhold og bedre niveauopdeling, et træningsforum på hjemmesiden, oplæg til nye cykelruter og en mtb-teknikbane.

Og klubbens hjemmeside, omdrejningspunktet for al kommunikation, skal også til debat.

 

Dagsorden :

  1. Indledning og præsentation af aftens tema.

  2. Fælles debat - 1
    bullet

    Bedre betingelser for kaptajnerne og rekruttering af nye kaptajner.

    bullet

    Træningstidspunkter.

    bullet

    Nye hold.

    bullet

    Niveau inddeling.

    bullet

    Træningsforum.

  3. Vi opdeles i grupper – landevej/mtb og diskutere træningsprogrammer.

  4. Fælles debat - 2
    bullet

    Nye cykelruter, rutemarkeringer.

    bullet

    Oct’s hjemmeside.

  5. Konklusion og afslutning

 

 

Debatoplæg til fællesmøde den 6. marts 2012

 

Bedre betingelser for klubbens kaptajner og rekruttering af nye kaptajner.

Debat :

”Vil du være kaptajn … ?” Det er et spørgsmål til alles klubbens medlemmer, som gerne vil køre forrest og sætte dags rute. Men hvad indebærer kaptajn opgaven ?. Og hvor meget fylder opgaven ?.

Kaptajn rollen for landevejen og mtb er grundlæggende den samme. En passende rute skal sættes afhængig af vejrforholdene, og et træningsprogram som er afpasset deltagerniveauet skal planlægges. Men hvor går turen hen og hvordan skal programmet se ud ?

 

Hvordan kan klubben forbedre betingelserne for kaptajnerne ?

 

Forslag :

En kaptajnvejledning udarbejdes – en kort og klar beskrivelse af opgaven og hvilken redskaber / hjælpemidler som klubben stiller til rådighed. Det kan f.eks. være klubbens GPS’er med indlagte ruter, eller rutekort med angivelse af rutelængder og forventet køretider, og egnet rundstrækninger til intervaltræning.

Et træningsprogram vælges ofte ud fra vejrforholdene, og her kan det være en stor hjælp at have flere kombinationsmuligheder, især for mindre erfarende kaptajner.

Sikkerhed i trafikken og hensynsfuld og sikker kørsel i skoven, er en af kaptajnens vigtigste opgaver. Kaptajnen skal styre gruppen sikkert ud og hjem, og hertil vil bl.a. et kaptajn kursus være en stor fordel. Se link http://www.dcu-cykelmotion.dk/userfiles/Kaptajnskursus.pdf

 

Husk - kaptajnen er en frivillig opgave, som skal være sjov – og ikke et arbejde !

 

Træningstidspunkter  

Debat:

Skal vi fremover træne på andre tidspunkter ? Andre hverdage og start tidspunkter ? Og skal landevejen og mtb træne på samme ugedage ? Kan landevejsrytter og mtb’er træne sammen i vinterhalvåret ?

 

Forslag :

Med udgangspunkt i familien, jobbet og andre fritidsinteresser, så er det ikke sandsynligt at finde en tid og en dag hvor alle kan træne samtidig. Men vi kan opsøge de optimale tidspunkter !

 

På møde den 6. marts vil vi indledningsvis uddele et spørgeskema ”bedste træningsdage og tidspunkter for mig” , som udfyldes og afleveres anonymt. Cykeludvalget kan heraf vælge evt. at ændre de nuværende fælles træningstidspunkter.

Mange af klubbens medlemmer køre både landevej og mtb. Vil det være interessant at lægge én eller flere landevej/mtb- træningsdage forskudt for hinanden ?

 

I vinterperioden holder landevejen pause. Og det får mange landevejsrytter til at finde mtb’eren frem, for at holde formen ved lige.

Mtb’erne træner fast året rundt, men har naturligvis en større tilslutning om sommeren end i vinterperioden. Skal vi benytte muligheden til at samle os i én flok ? Skal én eller flere mtb træningsdage i vinterperioden have et træningsprogram, som er tilpasset og egnet for de landevejsrytter som ønsker mere intensiv vintertræning ? Træningen kan f.eks. i højre grad foregå på brede skovveje, cykelstier og i mindre grad i teknisk svært terræn ?

  

Nye cykelhold.

Debat:

Kan vi starte nye hold – dame-, senior- og børnehold ? Har vi et grundlag ? Og hvordan organisere vi dem ?

 

Forslag:

Med udgangspunkt i de respektive grupper, damer, senior og børn (med forældre), laves et oplæg til en fællestræning én gang pr 14.dag. I opstartsfasen kobles en erfaren rytter til gruppen som tovholder, men i det videre forløb overtages grupperne af en tovholder, (en eller flere kaptajner) fra de respektive grupper. Med relevante tidsintervaller kobles en erfaren rytter til gruppen, for at bidrage med nye tiltag f.eks. tekniktræning o.l.

Til børnetræningen skal én eller flere forældre fungere som tovholder. I det omfang det er nødvendigt, knyttes en erfaren rytter til gruppen som bidrager med træningsvejledninger og inspiration.

 

Fællestræning opdelt i flere holdniveauer, skal imødekomme den motionsgruppe som ikke kan følge klubbens nuværende træningsniveau. Tempoet på landevejen eller sværhedsgraden i terrænet på mtb, afskriver mange i at deltage i fællestræningen. De skal have chancen på deres niveau.

 

Et Træningsforum på Oct’s hjemmeside.

Debat:

Oct’s hjemmeside har et forum, som benyttes til alle former for informationer, bl.a. fællestræning og af dem som ønsker selskab til en træningstur uden for klubbens køretider. Skal vi have et forum som udelukkende rummer træningsterminer ?

 

Forslag:

En aktivitetsblok på hjemmesiden er ingen ny opfindelse. Princippet er bygget op omkring en datokalender, som alle kan benytte til at anmelde en cykeltur på et bestemt sted, niveau og tidspunkt, hvor den/de ønsker selskab – interesserede kan i samme blok ”skrive” sig på/ind til turen.

Blokken bør ligge på hjemmesidens forside.

 

Et træningsforum skal gøre det lettere og mere overskueligt at finde cykelkollegaer at træne sammen med.

 

Træningsprogrammer.

Debat:

På Oct’s hjemmeside ligger allerede forslag til træningsmodeller. Men er de modeller (tekster) overskuelige for alle ? Skal vi udarbejde nye træningsskabeloner, som bl.a. kan benyttes af nye kaptajner ?

Skal klubben stille en GPS’er med indlagte ruter til rådighed for kaptajnerne ?               

 

Som et alternativ til ”træning i flere hold med forskellige niveauer”, kan det anbefales de rytter som ønsker flere timer i sadlen, at starte cirka en time før fællestræningen. Skal starttidspunktet for fællestræningen rykkes for at imødekomme alles interesser ?

 

Forslag:

Det er blevet forslået, at arrangere en målrettet fællestræning for primært nybegynder og cykellister som interesse i at deltage i årets udgave af Blåvandshuk Rundt. Træningen skal starte x-uger før afviklingen. Det skal være en kombination af træning og oplevelse !

Det er samtidig en god mulighed for at profilere løbet og klubben.

 

Forslag:

En mtb ”teknik-bane” !?  De fleste mtb bruger af Bordrup Plantage har start ved tyskervejens p-plads. Med udgangspunkt fra p-pladsen, er det ideen at lave en cirka 500meter lang rundstrækning (bane) med forskellige sjove og naturlige tekniske forhindringer, som kan køres af både børn og voksende. Banen skal fra et givet udgangspunkt være overskuelig, sådan at især forældre kan følge børns kørsel. Og så skal Mtb i Bordrup være sjovt for alle og hele familien.

Henvendelse til NST for tilladelse.

 

Nye cykelruter.

Debat :

Skal Oct planlægge nye mtb-ruter rundt i Blåvandshuk ? Skal vi markere landevejsruterne ? Og hvad kan vi gøre for at udbrede kendskabet til ruterne ?

 

Forslag :

Vi tager kontakt til Varde Kommune og NST for nødvendige tilladelser og tilskud til evt. etableringsomkostninger.

Nye og afmærket ruter kan især komme nye og uerfarende cykellister til gavn. Det kan give større afveksling i forbindelse med fællestræningen. Og så kan vi bidrage til kommunen største erhverv – turismen.

NST har vist interesse for at vi opstiller et større informationsskilt i Bordrup, som i detaljer skal anvise om generel brug af området.

 

OCT’s hjemmeside.

Vores hjemmeside  er klubbens vigtigste kommunikations redskab og har dagligt rigtig mange bruger !

Niels er i dag vores webmaster og arbejdshesten bag mange af klubbens aktiviteter.  Hvordan kan medlemmerne bidrage og deltage mere til hjemmesidens indhold og udformning ?. Vi har alle glæde og interesser i siden, og derfor er det også en fælles opgave at støtte siden – og webmasteren.

  

Det var cykeludvalgets oplæg til en debat – en debat omkring en fælles interesse. De forskellige forslag er tænkt som et udkast til en debat hvor intet er besluttet. Og flere forslag fra jer medlemmer imødeses med stor interesse.

Tirsdag aften, den 6.marts, vil vi dog forsøge at holde fokus på temaet ”træning 2012”. Indkommende forslag som ligger langt fra temaet, må vi bearbejde som et senere tidspunkt.

 

 

Vel mødet

Cykeludvalget